søndag 15. september 2013

Øving 1 -oppgave 4

I denne oppgaven skulle vi finne en blogg eller to som oppfyller ulike forventningsfaktorer som Thor O. Olsen peker på 5 viktige faktorer som er viktig i sosiale media:

1. Troverdighet - tillitt, troverdighet og personlig tone er viktig for den som leser bloggen.
2. Gjennomsiktighet - det må være plass til både negative og positive kommentarer.
3. Åpenhet - la kunder få medvirkning og engasjer leser av bloggen (f.eks Soho sjokolade kom tilbake i butikken etter flere ønsker via facebook innlegg)
4. Rask respons. Gi de som sender meldinger, kommentarer raskt svar.
5. Langsiktighet - bygg relasjoner med kundene gjennom f.eks facebook fan og followers på Twitter og Instagram.

Bedriftsblogging tror jeg er i sterkt vekst, da det er en flott arena å arbeide for å tette bånd og relasjoner mellom bedriften og kunden. En hjemmeside er mere formell og informativ, men en bredriftsblogg er mere uformell, åpen og ærlig. Den kommuniserer mere, ikke bare informativ. Hjemmesider er en en-veis informasjon, mens blogg er mere toveis kommunikasjon.

  • Bloggen som jeg skal se om de har disse faktorene er Stormberg. Link her:
http://www.stormberg.com/blogg/


På Stormberg sin blogg kan man delta i konkurranser, påvirke design for kolleksjoner, lese om medarbeiderne, se nyheter og informasjon. Bedriftsbloggen til Stormberg ble startet i april 2009, så de har blogget noen år !











Jeg synes Stormberg har en informativ, engasjerende og oversiktelig blogg. Bloggen virker troverdig. De gir informasjon og bilder fra bl.a ansatte hos Stormberg, og de deler opplevelser og turer skal som gjennomføres av kunder, hvor det gies turtips /klestips etc. Bloggen har mange samfunnsengasjerende blogginnlegg og tips !

Bloggen er enkel å finne frem i,  den er delt opp slik at til venstre er det en oversikt over mest kommentert, mest lest og en kollonne for kategorier. Samt tagger som er klikkbar. Tagger er emneord som gjør søk etter tema du vil lese om.

Bloggen har mange blogginnlegg, de er flinke til å legge inn hyppige blogginnlegg. Dette er med å engasjere leserne og de får mange kommentarer. Dette gjør at de får verdigfulle tilbakemeldinger og tips fra kundene sine.

Alle som legger igjen tilbakemelding får svar fra Stormberg. Jeg har sjekket hvor lang tid det tar før svar gies og det varierer litt. Det tar selvsagt tid å svare på alle henvendelser og jeg synes det ser ut som det gies forholdsvis raske svar .

 
Her er et eksempel (se utklipp over) på en konkurranse med "vinn billetter til dyreparken". Det kom inn over 570 kommentarer over kunder som ønsket å delta i konkurransen. Konkurranser engasjerer blogglesere det er det ingen tvil om !
Flere innlegg har mange kommentarer, så Stormberg har flere muligheter til å få gode og mindre gode tilbakemeldinger. Stomberg er en av de bedre blogger fra en faghandel/butikk i Norge, som jeg har lest, er min mening.
 
  • Jeg velger å se på en blogg til i samme oppgave. Netcom, som er et kjent mobilselskap for de fleste, jeg tar en titt på dems blogg. Netcom var også relativt tidlig ut med å starte bedriftsblogg, de startet høsten 2009.Her er linken:
 
Ut ifra de 5 faktorene fra Thor O. Olsen skal jeg si litt om bloggen. Netcom skriver på sin førsteside i bloggen at den er delt opp i 2 deler :
1. ..dingser&sånt
2....hverdagen din
 
Under linken "dingser&sånt" er det 394 artikler. Blogginnleggene er skrevet av forskjellige ansatte i Netcom. Måten det kommer frem hvem som har skrevet innleggene er litt mere personlig vri..se her
 
 
 



Det er ikke mange steder hvor det legges igjen kommentarer på bloggen. Grunnen til dette er jeg usikker på...Kanskje bloggen ikke er så godt kjent ? Det er bare en liten, nesten litt usynelig link til bloggen på forsiden til Netcom http://netcom.no
 
 
 
Under linken "hverdagen" på bloggen er det 150 artikler. Artiklene her er også der skrevet av forskjellige personer. Tema er alt fra eksklusivt " intervju med Margaret Berger" til informasjon til at det stadig "bygges nye basestasjoner til Netcom". På denne bloggsiden fortelles også om trendanalyser og ulike kampanjer og premier.
Se link under som viser en premie på konkurransen. Det er flere kommentarer på konkurransebloggsider enn vanlige innlegg, men det viser vel at konkurranser fenger mere for forbruker.
  



Netcom forklarer grundig sine ulike produkt på bloggen. Språket er enkelt å forstå. De virker troverdig og oppdatert på siste på mobilfronten.

2 kommentarer:

  1. Hei, fint innlegg. Har også lagt merke til at konkurranser gir mye mer aktivitet enn blogginnlegg generelt. Ser at det er mange bedrifter som legger ut konkurranser nå og da for å vinne sine produkter, men også andres produkter, så de lager vel også konkurranser bare for aktivitetens skyld, ikke bare for å profilere produktet som er premie.

    SvarSlett
  2. Bra jobbet med øvingen. Liker at du bruker bilder som supplerer teksten du skriver. Her er mitt svar på oppgaven: http://erikeise.com/forventningfaktorer-hos-nrkbeta/

    SvarSlett