I denne oppgaven skulle jeg bruke Twitter som verktøy. Twitter er et amerikansk gratis nettsamfunn og en mikrobloggtjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukernes oppdateringer (på engelsk kalt tweets).
Et tips til oppgaven var å søke etter hashtaggen #SoMe , da skulle det være mulig å finne personer som er opptatt av sosiale media.
En hashtag er et ord eller en frase ( uten mellomrom) med et #-tegn foran, som skal hjelpe oss med å finne og bli med i samtaler om det tema du søker etter.
På 5 ulike dager skulle vi velge 3 nye twitterbrukere, som er interessert i sosiale media. Jeg begynte med oppgaven for noen dager siden og benyttet #SoMe (Sosiale Media) for å lete etter noe interessant å bruke. Nå er det engang blitt slik at "folk og fe" hashtagger alt de skal formidle. På grunn av dette så får man frem mye unyttig linker som ikke har sååå mye om sosiale medier på twitter.
Jeg lot oppgaven ligge noen dager og gleden var stor da jeg via et postet innlegg fra faglærer om å bruke programmet Tweet Deck i stedet. Tweet deck får orden på twitterstrømmene og der er lettere å unngå spam. Spam i dette tilfellet er twitterinnlegg som ikke omhandler så mye om sosiale media.
- Første twitterdag 29/9-13
@trinegrung
-Hun er en aktiv dame på twitter og facebook. Mulig hun er aktiv på flere sosiale media også.
Hun lever av å kurse andre i hvordan man blir SYNLIGE på nett. Hun er ofte på twitter, og hun twitrer mye. Fredag 27/9 -13 hadde hun over 30 twitterinnlegg. Spennende å følge henne.
- Han hjelper bedrifter å øke verdiskapningen i sosiale media og er daglig leder i Areca AS.
- Butikken Stormberg twitrer stort sett hver dag. Det twitres om både om tilbud i butikken, turtips og alt som har med miljø, vær og vind!
- Andre twitterdag 30/9-13
Hun er partner i Considium Consulting Group. Hun skriver bl.a artikler på nettstedet Hegnar Online.
Audun Farbrot er forskningsmidler på Handelshøyskolen BI. Deler faglig innsikt på twitter.
@ceciliestaude
Hun er lærer på BI, medforfatter av boka Sosial Kommunikasjon og foredragsholder. Twitrer om ting som er relevant til studentene hennes m.m.
Jeg valgte disse på grunn av at de jobber direkte med sosiale media. Det finnes en enormt mengde informasjon på twitter, det er utrolig hva som legges ut. Masse er interessant, men mye er også "kjas og mas".
Føler at jobbrelatert twittring passer meg best, og det er mest interessant å lese om. Denne oppgaven har gitt meg en del innblikk i spennende personer som jobber og mener masse om sosiale media. Tok litt tid før jeg fant noe interessant på twitter, men nå begynner det å bli noe "lesbart" her. Finner ofte linker på twittrene, ikke bare vås - heldigvis !- Tredje twitterdag - 1/10-13
Netcom er flink på sosiale media. Twittrer mye og er flink til å svare kunder når de trenger hjelp/råd.
@krohntraaseth - Hun er adm.dir i HPNorge, opptatt av digitalisering. Bedre kjent som
www.tinteguri.com
@SiljeValseth
Twittrer om det som engasjerer henne. Social Business Manager i Adecco.
- Fjerde twitterdag 2/10-13
@landsnes
Twitrer om mye som bryr oss mennesker, organisasjon og alt som engasjerer !
@tgodag
Grunder som twitrer om mangt innen digitale verkøy m.m
Twittrer i Trondheim Kommune @Beta Trondheim
- Femte twitterdag 3/10-13
Kommunikasjon som er samfunnsrelatert, sosiale media etc
Rett og slett nyheter om sosiale media :)
@newcodemedia
Webbyrå i Oslo som utvikler gode og smarte webløsninger for bedrifter
Ulike faglige miljø, får mye tips på twitter, da det deles linker på foredrag, fagslig nyheter, diskusjoner etc.
Oppgaven ble mere spennende enn fryktet - når man kom i dybden på å finne relevante personer og kunne lese mange av twitterinnleggene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar