onsdag 23. oktober 2013

Øving 3 - oppgave 1


I denne oppgaven skal jeg skrive om hvordan nettverksbygging skjer på Twitter. Jeg har selv hatt Twitterkonto en stund, men ikke brukt den særlig aktivt. Når jeg begynte med dette studiet " Sosiale media", måtte jeg sette meg inn i- og sjekke rundt hva andre bruker sin Twitterkonto til. Personlig syntes jeg Twitter var et sted hvor man "slang fra seg drittkommentarer" og mye syting.

Når jeg begynte å studere nærmere åpnet deg seg en annen side av Twitter som ble ganske interessant. Jeg fant mange spennende mennesker der ute i Twitterverden med gode tips til både det ene og det andre, faglige tips om sosiale media og markedsføring - som interesserer meg. Det er ingen tvil om at det fortsatt er mye "rart" som det Twittres om.
Det Twitres om alt mulig av meningsutvekslinger, politikk og samfunnsrelater - altså noe for enhver smak !

Twitter er en perfekt plass å bygge gode kunderelasjoner, øke salg og øke informasjonen om en bedrift eller person.
Jeg skal gi noen eksempler på personer på twitter :

@Øyvind Solstad

 
Øyvind Solstad er sjef for leserinvolvering og sosiale media i VG. Han twitrer mye, følger over 10000 personer og har over 14000 følgere. Mange ulike personer som følger han - fra studenter til fagpersoner og politikere. Antar han har interesse for å følge mange ulike personer når han jobber i VG.
 
 


 
Hun er opptatt av media, hun som mange andre. Har nesten 6000 følgere, mye innen media og nesten 5000 følger henne på twitter.
 
 
 


 
Cecilie Staude er lærer på BI og er medforfatter i boka Sosial kommunikasjon og foredragsholder. Mange av dem som følger henne (ca 8000 pers) er journalister, mediafolk og studenter.
Hun følger ca 2000.
 
 
 
 
 
Thomas Moen opptatt av relasjoner og jobber for selskapet Fanbooster som merkevaresjef. Han følger ikke sååå mange, kun 800 (færre enn de andre jeg har omtalt i oppgaven i alle fall) , men bra med folk som følger han, i overkant av 10000 pers. Men det er som mye annet, det er viktigere men KVALITET på sine følgere ENN KVANTITET (stor mengde følgere som er uinteressert).
 
 


 

Hans Petter er rådgiver i Geelmuyden Kiese. Han blogger om vår mobile , sosiale og teknologiske hverdag. Gift og 3 barn.
Han twitrer ofte , har snart 7000 følgere og følger drøyt 2400 personer.

Som vi ser ut ifra disse eksemplene over så er twitter et medium som godt kan brukes i jobbsammenheng. Det sendes korte, personlig statusmeldinger, det deles ulike faglige meninger. Det er mye god informasjon å finne,
 så lenge man finner det som interesserer leser.

Det som er vanskeligst på twitter er å skille havre fra hveten - Dvs å skille vekk det som er verdiløst å lese til bare å stå igjen med det vi ser på som verdifullt.
Å lage seg en twitterliste kan være nyttig. Med en slik liste kan du organisere f.eks en liste med dem du jobber med, en for vennene dine og en for din intersse/hobby f.eks.




Her er deler av Øyvind Solstad sin twitterliste. Fordelen er at det blir mere oversiktlig - det blir nesten som å sortere folket ! Han har sortert norsk politikk, tv 2 folk og andre og laget grupperinger.
Det er enklere å følge med når det er laget lister. Tid er penger heter det - og en liste sparer deg for tid.

Når vi velger hvem vi skal følge på twitter, så er det å finne både kjentfolk (venner, kjendiser) og folk som har samme interesse som deg. Både jobb, hobbyer og privat. Man kan nå langt utenfor sin egen vennekrets på twitter, det er ingen krav til at du må kjenne deg - men at de vil følge deg pga det du skriver/twitrer:)
Alle kan følge alle på twitter. For å få mange følgere på twitter nå man være aktiv med både å twitre og å retweetre. Å retweetre betyr å gjenta en melding. På denne måten sprer du meldingen videre. Forkortes ofte RT.

Twitter kan også brukes uten nettleser http://twitter.com
Nettleseren til twitter gir deg full oversikt over din twitterkonto, men det er ikke alltid det passer å ha et stort nettleser-vindu åpent og til stadighet trykke "refresh" for å se hva som er nytt.
I den forbindelse er det laget en del programmer som har "dialog" med twitter. Disse er gratis å bruke(som regel).
Link her: @tweetdeck

Hvilke rolle har twitter for dem som bruker det ?
Ja, si det. Jeg antar at de som bruker det mest aktivt føler at det er nyttig. En enkel måte å få kort informasjon på og "overvåke" hva folk har av meninger. Jeg tror nok twitter også kan brukes som tidsfordriv og en måte å få oppmerksomhet.

Nettverk i sosiale media har blitt en viktig hverdag for mange. Det er lettere holde kontakten med kjent og ukjente. Samt å følge med i hverdagens problemer og muligheter i samfunnet.
Jobber man innen politikk, så twitres det om politiske synspunkt og utspill. Det er ikke så enkelt å finne aktuelle ting å twitre om i alle bransjer. Petter Stordalen @petterstordalen driver Choise hotell og twitrer om både nyåpninger og overtagelser av andre hotell. En engasjerende fyr som har nesten
70000 følgere ! Det betyr at han bringer budskapen sin ut til mange - ved bruk av twitter !

Det er ingen som sjekker hva folk legger ut på twitter.
Nettmobbing er nok mere utbredt i twitter enn ellers - da det lettere forsvinner i all infostrøm.

På nettstedet http://bloggspotting.no
står det 5 uskrevne regler som jeg tillater meg å gjengi. Noe å tenke på ved bruk av twitter - enten du er bedrift eller privatperson:

1. Rop vs innestemme
    Sosiale medier er dialog. Ingen liker å snakke med folk som roper fordi de prøver å nå alle.

2. Vis hvem du er
    I sosiale medier er det mye viderekobling, kopier og lim, retwitring. Men hvem er du?    Skal du tiltrekke dem som er interessert for deg, må du vise hvem du er.

3. Gi av deg selv
    Delingskulturen er viktig i sosiale medier. De mest populære er de som deler både kunnskap og personlighet.

4. Kvalitet over kvantitet
    Vær tro mot deg selv. Finn og delta i grupper og samtalene der du virkelig har noe å bidra med.

5. Lytt !
    Sosiale media gir gode muligheter til å være flua på veggen. Start med å lytte og lær først mediene, reglene og ikke minst kunder og samarbeidspartnere bedre å kjenne.

God twitring !






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar