mandag 9. desember 2013

ØVING 5 - oppgave 2

Øving 5 - oppgave 2:

Oppgaven var å finne en virksomhet eller en organisasjon som har brent seg i sosiale media ! Dette var teksten i oppgave 2.Ved bruk av f.eks Twitter , Facebook , LinkedIn, You tube eller blogg, skulle vi finne noen som hadde trådd feil i den sosiale media -verden.

Det er fort gjort å dumme seg ut i sosiale media. Når man kommuniserer ansikt til ansikt blir samtalen glemt før eller siden. Mens man før måtte anstrenge seg for å bli husket eller huske på noe, må man nå anstrenge seg for å få noe slettet og glemt. Kommunikasjon i sosiale media lagres umiddelbart og nøyaktig.

Jeg fant denne som blir mitt eksempel hvor galt det kan gå når en restaurant får dårlig kritikk og svarer med å skjelle ut "gjestene" og ignorerer de "harde fakta". De brukte Facebook til å kommunisere, på en arrogant måte, som jeg er sikker på skadet omdømme mere enn hva det kunne blitt, enn om de hadde beklaget sine feil og lovet "bot og bedring".
Se link:
@tabbet seg ut

 
 
Kundenes oppfatning. Flere innlegg med kommentarer om misnøye. Her er ett eksempel:
 
 
 
Eier av restaurant hisser seg opp av dårlig tilbakemelding fra kunder. Han burde tatt klagene til etterretning og heller brukt dette til å forbedre seg. Ved å skjelle ut kunder og ikke ha forståelse for kritikken, så blir saken mye større og mere negativ .
 
 
 
Gordon Ramsey i programmet "Kitchen Nightmares" droppet å hjelpe denne restauranten, da eierne var for vanskelig å jobbe  med.
 
Som en konkusjon kan jeg si at virksomheter og organisasjoner bør tråkke varsomt i sosiale media. Følg med hva som skrives, om det skrives noe om "deg" - og svar saklig og ryddig. Ha en strategiplan på bruken av sosiale media :)
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Hei!
    Artig at me har valgt same restauranten når det gjeld å finne døme på selskap som har drite seg ut på sosiale medier. Endå meir moro at me har kome fram til ulik konklusjon :)

    Om å drite seg ut - nok

    SvarSlett