mandag 9. desember 2013

ØVING 5 - Oppgave 3

 
Hva bør man gjøre for å unngå å trå feil i sosiale media ?
 
Jeg har 6 punkter her :
 
Hvordan unngå å trå feil i sosiale media:
1. Tenkt deg om to ganger før innlegg postes.
    - les gjennom det du har tenkt å poste og TENK.
2. Kjapp deg
    - slett kjapt om noe er postet som du angrer på. Som regel er det for seint å slette...men prøv..
3. Sonder terrenget.
    - Sjekk rundt og Google ! Noen kan ha kopiert posten og spredd den. Vær forberedt på etterspill.
4. Kiss and make up
   -  Vær ydmyk - gå ut å beklag -først som sist !
5. Aldri vær aggressiv - ALDRI
   - Ikke bli internett-troll
6. Tell til 10
   - så du ikke forhaster deg. 
 
 
Etiske forbehold  
En medarbeider bør ikke spre sensitiv informasjon om sin egen arbeidsgiver/arbeidsplass gjennom sosiale media - dette hadde vært dumt. Noen har nok mistet jobben pga dette...eller blitt flyttet på, internt i bedriften.
 
Etikk og alminnelig folkeskikk gjelder også i sosiale media. Det betyr at om du er en profilert person har du litt mindre "tabbekvote" i sosiale media. Fotballspiller John Arne Riise tok en twitterpause pga kritikk av sine twittermeldiger.
Se
 
 
Flere politikere har fått passet sitt påskrevet, når de har fått ministerjobber og journalistene har Google dem og funnet gamle Twittermeldinger eller Facebook poster som er på kanten....
 
Her er ett eksempel:
 
 
Jeg har lagt inn en twitter-melding på #sosialemediaetikk.
Se nedenfor:
 
  

Avslutningsvis vil jeg si at det lønner seg for bedrifter /arbeidsplasser og i organinsasjoner å ha utarbeidet en strategisk plan over bruken av sosiale media. Mine 6 punkter ovenfor er enkel, men en grei leveregel i  :)

Takk for meg - i min studieperiode i Sosiale media - lærerikt på mange måter. Og et fag som man fortsatt må holde vedlike - nye ting kommer fort/endres fort i sosiale media:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar