søndag 24. november 2013

ØVING 4 - Oppgave 3



Hvorfor bør virksomheter måle sin bruk i sosiale media?

 
Å måle innsatsen /pengene /tiden/ er alltid interessant, men kan lett bli utelatt. Mange vet ikke hvorfor de skal måle, hvor de skal måle og ikke minst må man lære seg å tolke hva man har målt. De fleste av oss liker ikke å kaste bort tid og penger på unødig fjas. Det å måle effekten av f.eks en kampanje er viktig for å finne ut om investerte penger gir valuta i form av f.eks økt salg.

I sosiale media snakkes det om ROI (Return of investment). Du kan regne deg frem til ROI ved å ta tjeneste, minus kostnad og dele på kostnaden.
 
 
Her er en kampanje som Iteo Digital hadde :
De har målet effekten av kampanjen sin og jeg antar at salget gikk opp i denne kampanjeperioden.
 I alle fall hadde de økt antall følgere med 950 prosent og det er bra!

Facebookinnlegg som eksemplet over og andre kampanjer på Facebook er grei å analysere på firmaprofiler.
Dette kan anlayseres via innsikt.
 
 
 
Dette er en analyse via innsikt på EvaBrud sin facebookside en random dag :=)
Her kan jeg se hvor stor andel kvinner og menn som er innpå siden vår, alder, hvor de kommer fra etc.
 
For mange bedrifter er det salget som ønskes målt. Dette å få økt salg er en av grunnene til at bedrifter velger å legge ut informasjon på facebook og twitter. "De fleste" er på disse sosiale mediaene og det snakkes, kommenteres, deles og postes bilder. For mange er anbefalinger av andre kunder via facebook viktigere enn en annonse i avisen eller kun ren reklame fra virksomheten. Så det er kjempeviktig med respons, både positiv og eventuelle negative - for å måle hva eventuelle kunder eller nåværende kunder synes.


 
 

Andre måleverktøy jeg tenkte å nevne, og som hjelper deg og hva måles via dette:
  
  1. @Klout -
 
Klout er betegnelse på en tjeneste og en måleenhet. Tjenesten er gratis. Klout måler aktivitet og respons. Klout analyserer ulike parametre for å fi deg en oppsummert Kloutscore. Karakteren du får er mellom 1-100. Jo høyere score du får, jo flinkere og mer sosial er du i sosiale media!

 
 
 
 
Twitter grader viser score på din eller andres twitter konto. Jeg har tatt en analyse på  EvaBrud sin  side og ser at jeg har fått score 45 av 100. Det betyr vel at det er litt å jobb med for å nå høyere score her:)
 
 

 Det finnes også noen målingsverktøy som er betalingssider. Jeg bare ramser dem opp uten å gå så mye innpå dem nærmere:

 @crowdbooster- analyserer dine tweets og hjelper deg å finne riktig tid og dag å poste. F.eks er det for mange bedre å poste kampanjeinnlegg på kvelden, etter at barna har lagt seg. Da er det flere som er pålogget facebook og da kan flere se innlegget ditt.

@sprout social- Spout er en tjeneste som samler alle samtalene fra Facebook, twitter og LinkedIn. De kan med andre ord også fortelle deg hva andre sier om ditt firma og hva du selv sier.
 
Det er sikkert flere målerverktøy ute i den store internettverden og det kommer stadig nye !
De er ikke alltid at kvantitet (mange likes eller mange nye folowers) er best - like viktig er KVALITET på det som gjøres på sosiale media for bedriften. Det at man klarer å nå sin målgruppe er viktigere enn å nå mange som ikke er interessert. Kampanjer på Facebook kan lett styres mot den kundegruppen du vil nå og alder.
 
For å oppnå best mulig resultat kreves det kontinuerlig overvåking av dine annonser, justering av annonsetekster, innlegg, tweets, bilder og husk også å svare på eventuelle kommentarer fra folk som gir tilbakemeldig på de sosiale media.
Hovedgrunnen til at vi bør måle aktiviteten i sosiale media er altså å få oversikt over hvordan den påvirker foretningsresultatet. I tillegg kan service og kjennskap til bedriften også måles.

 
Se figur over: her har noe skjedd etter bruk av sosiale media. Det kan være en kampanje som er lagt inn på facebook el.lign. For å få sukess med sosiale media, må man føle seg litt frem også. Det som fungerer til en bedrift trenger ikke fungere til en annen. Sett delmål og konkrete ønsker over hva målet er :)
 
Til slutt en illustrasjon over 6 steg for sosial Business transformation :) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar